Heb je je ooit afgevraagd waarom hardlopen soms net zo verslavend is als dat nieuwe seizoen van je favoriete Netflix-serie? Dat komt omdat hardlopen een fantastische manier is om aan je conditie te werken én te ontspannen. maar het kan natuurlijk zijn dat je motivatiepotje niet goed gevuld is. Duik dan in de wereld van de hardloopboeken.
Perfecte hardloopmaatjes
In dit artikel deel ik acht boeken over hardlopen die stuk voor stuk inspireren en motiveren. Deze boeken zijn als de perfecte hardloopmaatjes – ze geven je dat extra duwtje in de rug, een welverdiende glimlach, en de wijsheid om je trainingen naar een hoger niveau te tillen. Bereid je voor om je hardloopschoenen aan te trekken en je motivatiepotje aan te vullen met inspiratie en tips – want hardlopen is zoveel meer dan alleen maar bewegen!
8 beste hardloopboeken voor motivatie en inspiratie
De volgende acht boeken over hardlopen passeren de revue, klik op de link om direct naar het boek te gaan.
Ren voor je leven – Klaas Boomsma
Ren voor je leven is het persoonlijke verhaal van journalist Klaas Boomsma, die op zijn 37e verjaardag in een verslavingskliniek beseft dat zijn leven mislukt is. Hij begint een dag later met hardlopen en vertelt in het boek hoe deze activiteit hem heeft geholpen om van zijn verslaving af te komen.
Runner's High – Tim van der Veer
Runner's High beschrijft het grote loopavontuur van Tim van der Veer en onderzoekt de universele waarden van de hardlopende mens. Het boek beschrijft het verblijf van Tim in de Himalaya en zijn vriendschap met twee Nepalese hardlopers terwijl ze trainen voor de Swiss Alpine Marathon.
In de ban van de Barkley – Michiel Panhuysen
In In de ban van de Barkley beschrijft Michiel Panhuysen de mythische en extreem slopende Barkley Marathons. Panhuysen probeert het mysterie van de Barkley te ontrafelen en begrijpen waarom ultralopers zo gefascineerd en in de ban raken van de ontberingen die gepaard gaan met dit event.
Born to Run – Christopher Mcdougall
Dit is naar alle waarschijnlijkheid het meest invloedrijkste boek over hardlopen ooit geschreven. Born to Run van Christopher Mcdougall startte de minimalistische hardloopschoenen hype. In een boeiend verhaal gaat McDougall gaat op zoek naar de geheimen van de Tarahumara Indianen die honderden kilometers kunnen hardlopen zonder rust of blessure.
Shoe Dog – Phil Knight
Shoe Dog is de autobiografie van Phil Knight, mede-oprichter en voormalig CEO van Nike. Het boek beschrijft het ongelooflijke verhaal van start tot 's werelds grootste sportmerk. Het is een inspirerend verhaal over ondernemerschap, doorzettingsvermogen en innovatie.
Finding Ultra – Rich Roll
Finding Ultra is het inspirerende verhaal van Rich Roll, die op 40-jarige leeftijd zijn leven omgooide door zich te richten op een veganistisch dieet en intensieve training. Het boek beschrijft hoe hij zich ontwikkelde van een alcoholistische advocaat tot een van 's werelds bekendste ultramarathonlopers.
De mens als duurloper van Jan Knippenberg
De mens als duurloper van Jan Knippenberg beschrijft de historische achtergrond van het duurlopen en plaatst de ultra-lange afstandsloop in het perspectief van de cultureel-historische ontwikkeling. Knippenberg beschrijft de ontwikkeling van duurlopen in niet-Europese culturen, belicht de ontwikkeling van duurlopen in de Europese cultuur en benadrukt de relatie tussen prestatie en geestelijke ontwikkeling.
De wegen van de Loper – Adharanand Finn
De wegen van de Loper van Adharanand Finn beschrijft de onvergelijkbare hardloopcultuur in Japan, waar duizenden professionele atleten wedijveren tijdens estafettemarathons en langeafstandsmonniken duizend marathons in duizend dagen lopen voor spirituele verlichting. Finn onderzoekt deze cultuur en hoopt als bevlogen hardloper iets te leren over de sport en de Japanse trainingsbenadering die hem mogelijk sneller zou kunnen maken.
AFFILIATE TRANSPARANTIE
De links die in dit artikel verwijzen naar BOL.com zijn affiliate links.
Affiliate links zijn speciale links die worden gebruikt in online marketing om een partner of “affiliate” te belonen voor het promoten van een bepaald product of dienst. Wanneer een gebruiker op een affiliate link klikt en vervolgens een aankoop doet, ontvangt de affiliate een commissie of een bepaald bedrag van de verkoop.



