Als hardlooptrainer krijg ik op social, via de app of per e-mail regelmatig vragen van hardlopers. Eentje die veel terugkomt; welke hardlooptraining is het allerbelangrijkste?

Het antwoord op deze vraag is simpel: geen enkele.

Voor velen is dit een verrassend antwoord. Wat trainingssoort betreft, is er geen heilige graal. Het is de som der delen die leidt tot progressie en daarvoor heb je een ding nodig en dat is consistentie.

Waarom is consistentie zo belangrijk voor hardlopers?

Het fysiologische proces

Als je progressie wilt maken moet je ervoor zorgen dat, dat je je lichaam systematisch blootstelt aan trainingsprikkels die net een tikkie te zwaar zijn. Het herstel dat hierdoor optreedt, zorgt ervoor dat het lichaam de volgende keer dezelfde prikkel wel aan kan. Dit process treedt al in werking bij één training, maar om echt stappen te maken naar dat gewenste doel moet je je lichaam herhaaldelijk blijven uitdagen. Als je onregelmatig traint, kan je lichaam niet optimaal profiteren van dit proces.

Het creëren van gewoonten

Naast de fysiologische reden is consistentie ook enorm van belang voor het ontwikkelen van gewoontes; vooral bij beginnende hardlopers.

We zijn gewoontedieren. Hoe meer we iets doen, hoe natuurlijker het wordt. Dat is met alles zo, denk bijvoorbeeld eens terug aan je eerste autorijles. Ik vond het doodeng, maar nu rijd ik rond alsof ik zowel Max als Lewis de baas ben. Zo is het ook met hardlopen. De eerste trainingen zijn verre van relaxed, maar hoe vaker je de deur uit gaat, hoe prettiger het gaat voelen. Oftewel: consistent trainen helpt.

Voor je motivatie

Het is belangrijk om die consistentie erin te houden, want als je veel dagen achter elkaar overslaat, beginnen de fysiologische voordelen te verdwijnen. Maar uiteindelijk heeft het overslaan van trainingen ook invloed op de motivatie. Hoe langer je niet traint, hoe hoger de drempel wordt om weer de deur uit te gaan.

Tips voor consistent trainen

Of je nu een beginnende of doorgewinterde hardloper bent, het is van belang dat je die consistentie blijft nastreven. Hieronder vijf tips:

  • Plan je trainingen zoals je een afspraak zou plannen met vrienden en familie. Zet een afspraak in je agenda en deel deze met je partner (zie volgende punt).
  • Betrek je partner in je plannen en maak hem of haar je accountability buddy. Deze persoon motiveert je als het even tegen zit en houdt je op het rechte pad als je dreigt te ontsporen. Je kunt je buddy ook uitnodigen om mee te gaan, hardlopend of op de fiets.
  • Maak je plannen zichtbaar. Volg je een hardloopschema? Print deze uit en hang het op een zichtbare plek in je huis. Leg bovendien alvast je hardloopschoenen en -kleding klaar, zodat je niet hoeft na te denken op het moment dat je gaat trainen. Dit wordt ook wel de Visibility Method genoemd.
  • Progressie heeft tijd nodig en is niet snel zichtbaar, als je te veel daarop bent gefocust kun je je motivatie verliezen. Vier daarom elke training alsof je wereldkampioen bent geworden. Zo blijf je gemotiveerd en blijf je dus trainen.
  • Last but not least: maak het leuk. Nodig iemand uit om met je mee te trainen of begeleiden op de fiets. Stippel een uniek rondje uit. Of (als het weer kan) sluit je aan bij een loopgroep. Zo houd je het leuk en is de kans dat je een training overslaat veel minder.

Waarom is consistentie belangrijk voor hardlopers? Omdat je zonder niet het beste uit jezelf haalt, hardlopen nooit een gewoonte zal worden en je sneller gedemotiveerd raakt.

Tim Baks

Author Tim Baks

Tot 2011 was ik een bankhanger, nu ben ik gecertificeerd hardlooptrainer en heb ik verschillende marathons en ultramarathons in het binnen- en buitenland gelopen.

More posts by Tim Baks

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.